021-22055390

بهترین و بدترین آگهی های تبلیغاتی در سوپربول

بدون شک، سوپربول  لیگ فوتبال آمریکا بسیاری از هیجان انگیز ترین ، جذاب ترین، موثر ترین و نوآورانه ترین شاهکار های تبلیغاتی را که تا کنون دیده شده به ارمغان آورده است و البته تعدادی از بدترین آگهی های تبلیغاتی را نیز می توان در این رویداد مشاهده کرد.

یک آگهی تبلیغاتی سوپربول می تواند احساسی ، الهام بخش ، یا کمدی باشد و در عین حال ترکیبی از همه ی اینها را شامل شود. اما تجربه ثابت کرده است که تبلیغات سوپربول می تواند تبدیل به یک چالش بزرگ شود و زمانی که آژانس های تبلیغاتی و برندها به خوبی از پس این چالش بر می آیند، نتایج آن باورنکردنی است. اما متقابلا زمانی که شکست می خورند، نتایج آن فاجعه بار خواهد بود

43 درصد از طرفداران فوتبال آمریکایی عقیده دارند که در طی پنج سال اخیر تبلیغات سوپربول از نظر کیفی بهبود یافته اند و 30 درصد از آنها نظری متفاوت دارند و بر این باورند که آگهی های سوپربول افت کرده است.

با در نظر گرفتن اینکه در سال 2019 این تبلیغات به اوج خود رسیده است، در این نوشتار بهترین و بدترین آگهی های تبلیغاتی این سال را مورد بررسی قرار می دهیم.

 

بهترین ها

 

بادوایزر (Budweiser)

این شرکت برای تبلیغ در مورد تاسیسات جدیدش در تولید نوشیدنی که با استفاده از انرژی باد فعالیت می کند، اقدام به تولید آگهی کرد که بسیار زیرکانه و در عین حال تاثیر گذار بود.

این تبلیغ تصاویر خیره کننده ای از دو مرد و یک سگ که بر روی یک گاری که بوسیله اسب ها کشیده می شدند رانشان می داد که در یک طبیعت حیرت انگیز در زمین های روستایی آمریکا به همراهی وزش یک نسیم ملایم حرکت می کردند. اما همراهی ترانه “وزش باد” (‘Blowin’ in the Wind’) باب دیلان به عنوان یک موسیقی برجسته و مناسب، این تصاویر زیبا را همراهی می کرد و به آن جذابیت بیشتری می بخشید. به همین دلیل بادوایزر توانست پیام خود را به عنوان یک دوستدار محیط زیست به بیننده انتقال دهد که هم زیبا و باسلیقه و هم الهام بخش بود. همچنین جمله “باد هیچ وقت لذت بخش تر نبوده است” تمام عناصر این آگهی تبلیغاتی را با یکپارچگی به هم پیوند می دهد.

نکته :  با تکیه بر پیام اصلی برند خود و قرار دادن آن در قلب یک کمپین تبلیغاتی به صورتی که به روایتی متناسب دست یابد می توانید مخاطبین خود را به صورت حقیقی و عمیق تحت تاثیر قرار دهید.

 

واشینگتن پست (The Washington Post)

 

واشینگتن پست در اولین تبلیغ سوپربول خود ، آگهی را ارائه داد که از همان لحظات آغازین توجه همگان را به خود جلب کرد.

این آگهی شامل تصاویری از لحظات سخت و خطرناکی بود که روزنامه نگاران برای تهیه خبر در آن حضور دارند که به همراه صدای گرم و شناخته شده تام هنکس که روایتگر این صحنه ها شده بود کامل می شد. این تصاویر با روایتی محکم و موثر از تمامی افرادی که در این مسیر کشته و یا ناپدید شده بودند یاد می کرد و با القای پیام هایی چون ” دانستن ما را آزاد نگه می دارد” و “دموکراسی در تاریکی می میرد”، واشنگتن پست به اهمیت صداقت و راستی در روزنامه نگاری جهان امروز تاکید کرد.

واشینگتن پست با همین روش خود را به عنوان یک “اوراکل”* برای ارائه اخبار معتبر و بی طرفانه در زمان واقعی رویداد در جهانی معرفی می کند که پر از خبر های بی پایه و اساس است و این یکی ار بهترین آگهی های تبلیغاتی برای ورود به پروسه آگهی های بازرگانی بود.

نکته 1: اگر شما تلاش می کنید تا پیامی عمیق و سنگین را انتقال دهید ، شجاع و جسور بودن می تواند شما را به نتیجه دلخواهتان برساند اما به شرط اینکه صادق، شفاف و با ظرافت عمل کنید. علاوه بر این استفاده از یک روایتگر مشهور و تاثیرگذار در آگهی باعث می شود که توجه و کشش بیشتری را به خود جلب کند.

نکته 2 : همزمانی این آگهی با حادثه قتل جمال خاشقچی خبرنگار واشینگتن پست نشان از هوشمندی و زمان بندی صحیح ارائه آن دارد.

 

کیا (kia)

 

کیا یکی از آینده نگر ترین شرکت های خودروسازی در جهان است که آگهی تبلیغاتی آن در سوپربول شاهدی همه جانبه بر این مدعاست. این شرکت به جای آنکه صفی طویل از سلبریتی ها را برای حمایت از تبلیغاتش جمع کند، تصمیم گرفت تا تجربیات عامه مردم که به اشکال مختلف به تولیدش کمک کرده اند را ارج بگذارد.

عبارت ” اینان بزرگترین ناشناخته ها هستند” ، خود جمله ای تماما الهام بخش است ولی همراهی آن با تصاوییر احساسی، حماسی و خیره کننده، عمق استعداد و خلاقیت این شرکت را نشان می دهد.

نکته: برای آن که بتوانید در بازریابی های دیجیتال ، یا تبلیغات ویدئویی غالب شوید، الزاما نیاز نیست تا به سراغ افراد معروف و تاثیر گذار بروید. اگر چیزی قدرتمند و احساسی ایجاد کنید که گوشه ای از پشت صحنه کسب و کار شما را به نمایش بگذارد می توانید برای برند خود مشتریان زیادی جذب کنید.

 

 

بدترین ها

 

 

پلانترز (Planters)

 

آگهی این شرکت در سوپر باول تمام عناصر یک تبلیغ خوب را دارد . تبلیغی که در آن عروسک معروف این شرکت خودرویی به شکل بادام زمینی را در محله ای که ستاره هایی چون چارلی شین حضور دارند به شکلی اکشن می راند و موسیقی متال کوبنده ای نیز این صحنه های هیجان انگیز را همراهی می کند (شعار های تبلیغاتی این آگهی نیز به خوبی طراحی شده اند) اما به هر حال این آگهی نتوانست اثرگذاری خوبی داشته باشد.

درست است، اجزای این تبلیغ به خوبی در کنار هم قرار گرفته بودند اما پیام آن اندکی پیچیده و مبهم بود. اگر چه این آگهی تا اندازه ای سرگرم کننده به نظر می رسید، اما تلاش های شرکت پلانترز در سایه سایر آگهی های پر از سلبریتی های پر زرق و برق در آن شب قرار گرفت.

نکته: داشتن یک موسیقی خوب، یک شعار گیرا و سرگرم کننده، حمایت سلبریتی ها و یک بودجه سنگین قطعا عوامل مناسبی برای تولید یک آگهی خوب هستند اما در صورتی که شما بتوانید یک پیام صریح برای ارائه داشته باشید . در غیر آن صورت تلاش های شما بی نتیجه خواهد ماند. مثال مناسب از تبلیغ هایی با حضور سلبریتی ها که توانستند در آن شب موفق باشند آگهی های هیوندا ، باد لایت و شبکه HBO بودند.

 

پپسی (Pepsi)

 

به نظر می رسد این تبلیغ می توانست به رغم حضور استیو کارل و حضور ستاره های معروف دیگر، محتوایی طنازانه تر و هیجان انگیز تر از آنچه ارائه شد داشته باشد.

شیرازه اصلی این آگهی جمله “بهتر از خوب” بود که بالقوه شعار تبلیغاتی خوبی به نظر می رسد. ولی به دلیل اجرای ضعیف نتوانست توقعات را برآورده کند و باعث شکست کل کمپین شد. به علاوه تمرکز بر پیام “بهتر از خوب” این برند را در این خطر قرار می داد که همزمان تصویر رقیب آنها یعنی کوکاکولا به عنوان برندی برتر( خوب) در ذهن مردم شکل بگیرد و قطعا این شیوه مناسبی برای تبلیغ یک محصول نیست.

نکته: اگر شما در شرایطی قرار دارید که یک رقیب مستقیم و قدرتمند در تعقیب شماست، تحقیق کردن درباره تلاش ها و انگیزه های رقیب ، و سرمایه گذاری بر تلاشهای خلاقانه خودتان برای ایجاد یک کمپین منحصر به فرد که تنها بر برند شما اثر مثبت دارد، تنها راهی است که می تواند در کارزار تبلیغات بازرگانی برای شما راهگشا باشد.

 

تی – موبایل (T-Mobile)

 

این تبلیغ یکی از چهار جایگاهی بود که تی موبایل برای تبلیغات در سوپر باول خریداری کرده بود و بر خلاف زمانی مناسبی که برای پخش در اختیار داشت نتوانست هیچ پیام و دیدگاه جالبی به جز ارائه تعدادی خدمات رایگان داشته باشد.
غلی رغم اینکه کاسپت اصلی خوب و موسیقی مناسب است اما انتقال پیام در این تیزر هم از نظر بصری و از نظر کپی رایت ضعیف است و هیچ توجهی را جلب نمی کند.

نکته: زمانی که در فضای بازاریابی و تبلیغات دیجیتال هستیم، کیفیت همیشه بهتر از کمیت است. اگر شما در ارتباط با مخاطبین خود شکست بخورید، یعنی نتوانید توجهشان را به پیام مورد نظرتان جلب کنید، داشتن جایگاه های متعدد تبلیغاتی در پخش کارایی خاصی ندارد.

* اوراکل ها پیشگویان معبد دلفی، یکی از مشهورترین نیایشگاه های یونان باستان بوده اند.

برگرفته از:digitalmarketinginstitute