021-22055390

تحلیل آماری استوری اینستاگرام

شاید باورنکردنی به نظر برسد که روزانه ۵۰۰ میلیون نفر ازکاربران در سراسر دنیا از استوری ­های اینستاگرام استفاده می­کنند (و این رقم هر دقیقه و با سرعت در حال افزایش است).

استوری­ها، علاوه بر این که روشی جالب و سرگرم کننده برای برقراری ارتباط با دوستان و خانواده هستند، می­توانند با جلب توجه مستقیم مخاطبان و مشتریان بالقوه فرصت­های منحصر به فردی را در زمینه کسب و کار برای مشاغل فراهم آورند.

یافته های کلیدی حاصل از بررسی 15،000 استوری اینستاگرام

دلموندو (Delmondo)، ارائه دهنده راهکارهای رسانه ای و از شرکای فیسبوک و اینستاگرام، و یکی از شرکت های دیجیتال مارکتینگ  است که به آنالیز استوری های اینستاگرام در تابستان 2018 مبادرت ورزید. یافته های حاصل از این تحلیل­ها، امکان دسترسی این شرکت به برخی از کامل­ترین و معتبرترین داده های مربوط به استوری­های اینستاگرام را فراهم آورده و این اطلاعات نیز به نوبه خود، بستر را برای انجام بسیاری از مطالعات شگرف پژوهشی هموار ساخته است. یکی از این مطالعات، پژوهشی است که در آن یافته های بیش از ۵۰۰۰ استوری اینستاگرام را در مدت زمانی ۶ ماه به اشتراک گذاشته شده است.

پرسش نه چندان ساده ما از اعضای این تیم پژوهشی در اوایل ماه جاری این بود:

استوری­های اینستاگرام برای برندها و مشاغل در آستانه ورود به  سال ۲۰۱۹ چگونه عملکردی دارند؟

و آنچه دریافتیم از این قرار است:

۱. 1 تا 7 استوری در روز مناسب است

بحث های بسیاری در کمپین های تبلیغاتی  در باب این­که آیا ارسال استوری ­های بیشتر نتیجه بهتری را در رسانه های اجتماعی به دنبال دارد یا خیر صورت گرفته است. بسیاری از برندها مدعی اند که افزایش تعداد استوری­های ارسالی، نتایج مثبتی را برایشان به ارمغان آورده است. این در حالیست که برای برخی دیگر از برندها، عکس این قضیه صدق می­کند.

دقیقا به همین دلیل بر آن شدیم تا چگونگی تجربه برندهای برتر در ارتباط با تعداد  استوری­ های ارسالی را بررسی کنیم. به بیان دیگر می­خواستیم بدانیم چه تعداد استوری انفرادی، بالاترین نرخ تکمیل نمایش (completion rate) را به دست می­دهد.

نرخ تکمیل نمایش از محاسبه تعداد دفعاتی که استوری­های ارسالی، از اولین فریم تا انتهای آخرین فریم در یک بازه زمانی ۲۴ ساعته رویت شده اند، برآورد میشود.

نتیجه ای که به دست آمد حاکی از آن بود که تعداد مطلوب استوری­ها از ۱ تا ۷ عدد است و بعد از ۷ استوری، نرخ تکمیل نمایش به زیر ۷۰ درصد سقوط می­کند.

هرچند لازم به ذکر است که این نتایج بیشتر در حکم راهنماست تا یک حد مطلق و ضروریست که هر شخص به نوبه خود تعداد متعددی از استوری ها را بسنجد و با داده های حاصل از این تجربه شخصی میزان مطلوب را برگزیند.

حتی در صورتی که برند شما استوری بیشتری ارسال کند، مثلا بین ۱۲ تا ۲۰ فریم، نتیجه کماکان چشمگیر است. همانطور که تنها تفاوت ناچیزی در نرخ تکمیل نمایش بین ۱ و ۷ فریم وجود دارد، بین ۱۲ و ۲۰ فریم نیز تفاوت فاحشی نمی­توان یافت.

جالب­تر آن است که اکانت­های معروف اینستاگرام که استوری­هایی به تعداد ۲۰ فریم یا بیشتر ارسال می­کنند، همچنان شاهد نرخ تکمیل نمایش ۵۵ درصد یا بیشتر هستند. این امر دال بر این حقیقت است که محتوای استوری­ها، جدای تعداد آنها، تا چه حد می­تواند در جذب مخاطب تاثیرگذار باشد.

۲. بهترین زمان برای ارسال استوری­های اینستاگرام خارج از ساعات کاری است.

یکی از برآیندهای جالب حاصل از این پژوهش ، پی بردن به بهترین زمان برای ارسال استوری است. با توجه به این که استوری ­ها ماهیتی موفقی و ۲۴ ساعته دارند، برندهایی که سعی دارند محتوای ارزنده ای برای استوری­هایشان تولید کنند، بدون شک خواهان رسیدن این محتوا به قشر وسیعتری از مخاطبانند و با وجود  این ­که صدها فاکتور مختلف در الگوریتم استوری­های اینستاگرام دخیل است، هنوز هم به طور قطع، زمان ارسال استوری نقشی کلیدی در موفقیت محتوای آن دارد.

ما به وجود ۴ جهش خاص در صبح، بعد از ظهر و شب پی بردیم. به عبارتی، کلیه  این جهش­ها در خارج ساعات متداول کاری در ایالات متحده آمریکا رخ دادند (همه زمان­ها بر مبنای منطقه زمانی شرقی آمریکاست):

بر اساس داده­ها، بهترین زمان­ها برای ارسال استوری اینستاگرام عبارتند از:  

  • ساعت 4 تا 6 صبح
  • ساعت 8 تا 10 صبح
  • ساعت 12 تا 2  بعد از ظهر
  • ساعت 8 تا 10 شب

یک فرضیه برای توجیه این یافته ها این است که مردم قبل از رفتن به سر کار، در طول وقت ناهار و شب بعد از کار وقت بیشتری برای تماشای استوری­های اینستاگرام دارند.

۳. محتوای بیشتر منجر به افزایش  Reach و Impression می شود 

یکی از دلایلی که استوری­های اینستاگرام به کانال­های مهم ارتباطی برای برندها و کسب و کار بدل شده اند این است که باعث ترغیب افراد به مشاهده بیشتر محتوا میشود .

فید اخبار در ایستاگرام فضای محدودی دارد هر اندازه که کاربران و برندها محتوای بیشتری ارسال کنند، فضای کمتری برای دیگران باقی خواهد ماند. از آنجایی­که استوری­ها پس از ۲۴ ساعت ناپدید می­شوند، فضای خالی بیشتری برای نمایش محتوای نو باز می­شود. داده­های بدست آمده از تحقیقات ما نشان می­دهد که هرچه میزان استوری­های ارسالی اکانت­ های معروف اینستاگرام بیشتر باشد،  reach و impression پیج افزایش پیدا میکند .

با قاطعیت می­توانیم بگوییم که به لحاظ آماری، بین تعداد استوری­های ارسالی و معیارهای reach و impression همبستگی مثبتی برقرار است.

البته پیشنهاد ما لزوما این نیست که برندها و کسب و کار تنها به صرف این­که مطلبی بفرستند، اقدام به ارسال محتوا در استوری کنند، بلکه ارسال محتوا باید با استراتژی پیج شما هماهنگ باشد .

معیارهای پژوهشی استوری­ های اینستاگرام برای صنایع خاص

به منظور هر چه بیشتر جالب و ارزنده شدن این پژوهش، ۴ صنعت منحصر به فرد را براساس 2 معیار completion rates, posting frequency  مورد بررسی قرار دادیم. این چهار صنعت عبارتند از اکانت­ های برندها، اکانت­های سرگرمی، اکانت­ های رسانه­ای و اکانت­ های ورزشی.

تحلیل پیش رو با توجه به معیار های زیر انجام گرفته است :

  •    برند: محصولات مصرف کننده محور یا خدماتی
  • سرگرمی: شبکه­های تلویزیونی اینترنتی / فیلم، نمایش­های تلویزیونی، از این قبیل.
  • رسانه: روزنامه ­ها، سازمان­های خبری، وب سایت­های خبری، ناشران
  • ورزش: تیم­های ورزشی یا تیم­های آنلاین ورزشی، لیگ­ها و رویدادها

امید است آنچه در ادامه در قالب پژوهش استوری­ های اینستاگرام آمده بتواند برخی از نتایج حاصل از تجربیات برندهای معروف دنیا را در این زمینه نشان دهد .

میانگین نرخ تکمیل نمایش و تعداد استوری

در ابتدا به نحوه ی عملکرد استوری های اینستاگرام در قبال این ۴ صنعت و مقایسه ی آن­ها در سال­های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۷ می­پردازیم:

آنچه باور نکردنیست این است که نرخ تکمیل برای برندها و کسب و کار تنها در مدت کمی بیش از یک سال 12 درصد افزایش داشته است. در عین حال، ارسال محتوای استوری اکانت­ها به طور متوسط اندکی کاهش یافته است.

لازم به ذکر است که هر چهار صنعت به میزان متوسط شاهد افزایش 65 درصد یا بیشتر در نرخ تکمیل نمایش استوری­ هایشان بوده­اند. به این معنی که نرخ نسبتا بالایی از مخاطبان همچنان باقی اند و  این محتویات را تماشا می کنند.

 

میانگین Follower و نرخ Reach

در ادامه به چگونگی عملکرد استوری­های اینستاگرام در این ۴ صنعت بر اساس reach در مقایسه با میانگین جمعیت فالوئرها ( به عنوان مثال، میانگین نرخ reach) پرداختیم.

نکته ی جالب توجه آن است که اگرچه میانگین نرخ Reach  برای هر ۴ صنعت ۵.۸۲ درصد است، نوسان شدیدی را بین اکانت­های رسانه ای و ورزشی شاهد هستیم.

با این وجود، در یک دنیای رسانه ای اجتماعی که میانگین نرخ Reach بدون پرداخت (organic reach) در فید اخبار کمتر از ۴ درصد است، میانگین نرخ   ۵Reach درصد یا بیشتر از سوی بسیاری از کسب و کارها مورد استقبال قرار می­گیرد.

میانگین posting frequency  در ماه

برای این مشخصه داده ای، ما به میانگین تعداد روزهایی در طی ماه نگاه می­کنیم که این صنایع در اینستاگرام استوری ارسال کرده اند. یافته­ های ما را در ادامه می­خوانید:

اکانت­های ورزشی بیشترین تعداد روزها در ماه را از نظر ارسال استوری داشته ­اند (۱۳.۷)، در حالی­که اکانت­های برند کمترین تعداد روزها را در ماه (۸.۷) داشته­ اند.

در کل می­توان نتیجه گیری کرد که در حال حاضر برندها ارسال روزانه استوری ندارند. با این حال پیش بینی می­شود که همگام با افزایش روند محبوبیت استوری های اینستاگرام و موفقیتی که کسب و کار از طریق این کانال ارتباطی شاهد آن هستند ، ارسال روزانه به امری مشترک در میان کلیه این صنایع تبدیل خواهد شد.

ترجمه : آژانس کوشا

منبع : buffer