22055390

۴ مرحله ساده برای برندسازی موفق

برند چیست؟

اگر بخواهیم به زبان ساده بگوییم، برند شما در قالب برداشت کلی مشتری از کسب و کارتان تعریف میشود.
از یک برند موفق انتظار میرود تا بتواند پیوستگی خود را در زمینۀ ارتباطات و آزمودگی در کلیۀ حوزه های اجرایی زیر تحقق بخشد :

• محیط (مغازه یا محیط کار)

• پرینت، نمادسازی و بسته بندی

• وبسایت و تبلیغات آنلاین

• بازاریابی محتوا و رسانه های اجتماعی

• فروش و خدمات مشتریان

حتما فکر میکنید چگونه می توان برندسازی را به فرآیندی آسان تبدیل کرد؟ حقیقیت امر این است که این کاری نیست که بشود در عرض یک شب یا حتی چند ماه انجام داد.
برندسازی بدون شک مستلزم در پیش گرفتن یک روند است. با این حال، تلاش های مستمری که در این راه متحمل می شوید، می تواند زمینۀ ایجاد روابط بلند مدت با مشتریان را پایه ریزی کند.

چنین روابط بلند مدتی نیز به نوبۀ خود می تواند تداوم افزایش فروش، پروژه های بیشتر، ارجاع دهان به دهان و حمایت از محصولات یا خدمات را برایتان به ارمغان آورد.

منظور از برندسازی چیست؟

برندسازی در تعریف یعنی ایجاد آگاهی از کسب و کار با استفاده از استراتژی ها و کمپین های بازاریابی و با هدف خلق تصویری منحصر به فرد و پایدار در بازار.
هم اکنون در سال 2019، شما می توانید به گونه ای مؤثر از فعالیت های متنوعی در زمینۀ دیجیتال مارکتینگ به منظور بسط و توسعۀ تصویر برند خود بهره ببرید، فعالیت هایی اعم از:

• تجربۀ کاربر (به عنوان مثال در وبسایت شما)

• بهینه سازی موتور جستجو و بازاریابی محتوا

• بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی

• بازاریابی ایمیلی

• تبلیغات کلیکی (PPC)

همۀ این کانال های ارتباطی در کنار هم، برای کسب آگاهی از برند شما و رشد برندتان اساسی هستند. ما بعدا در مورد جزئیات هر کدام ار این موارد شرح مفصلی خواهیم داد.
در ادامه، روند یک فرآیند برندسازی را به صورت ساده شده شاهد هستید. بدون شک این امر به برند شرکتی یا فردی شما کمک خواهد کرد تا پایگاهی با مشتریان بالقوۀ وفادارتر دست و پا کند.

میخواهید بدانید از کجا شروع کنید؟

شما میتوانید مراحل زیر را به عنوان راهنما در برندسازی به کار ببندید.

۱. مخاطبان مورد نظر برند خود را مشخص کنید.

برندسازی شما بر پایۀ تعیین مخاطب خاصی که قرار است تلاش هایتان را رویش متمرکز کنید، استوار است.

غیر ممکن است که شما بتوانید تک تک خواسته های تمام افراد را پاسخگو باشید.

وقتی به برندسازی اقدام میکنید، مد نظر داشته باشید که به چه گروه خاصی از مخاطبان میخواهید دسترسی پیدا کنید. شما میبایست هدف عمدۀ خود و پیامتان را دقیقا با خواسته های این گروه هم راستا کنید.

کلید اصلی این کار وارد شدن به جزئیات است. شما باید از جزء به جزء رفتارها و سبک زندگی مصرف کنندگان برند خود آگاهی کسب کنید. با چند مثال کوتاه برایتان توضیح میدهیم.

• مادران سرپرست خانواری که در خانه کار میکنند.

• افراد با شم تکنولوژیکی بالا و علاقه مند به استفادۀ بلافصل از فن آوری روز

• دانشجویان در حال تحصیل در خارج از کشور

• کارشناسان در امور اجرایی مربوط به استخدام

شما در ابتدا باید تصویری دقیق و یکپارچه از مصرف کنندگان خود را داشته باشید و در گام بعد بیاموزید که چگونه میتوانید برای برند خود هویتی ایجاد کنید تا این مصرف کنندگان بتوانند آن را بفهمند و با آن ارتبار برقرار کنند.
در اصل خلق یک برند بر درک درست شخصیت مشتری متکی است. چند نمونه از مواردی که میتوانید برای توصیف کارآمد مشتری ایده آل خود در نظر بگیرید، عبارتند از:

• سن

• جنسيت

• محل

• درآمد

• سطح تحصیلات

حتی میتوانید برای دست یافتن به تعریفی دقیقتر از پرسونای مد نظر خود، جزئیات زیر را هم به موارد بالا اضافه کنید:

• انگیزه ها

• اهداف

• اینفلوئنسرها

• وابستگی عاطفی مشتری به برند

به احتمال زیاد متوجه این مهم خواهید شد که یکی از مزیت های نازل در برندینگ کسب و کارتان، محدود کردن حوزۀ تمرکز روی مخاطب است. با این کار می توانید اطمینان حاصل کنید که پیام برند شما به وضوح و بی کم و کاست به مخاطب خاص شما خواهد رسید.

می توان گفت که شناسایی مخاطب خاصِ خدمات و محصولات شما، امری است که تاثیری مثبت برای یکایک مراحل فرآیندی که در برند سازی طی خواهید کرد و به ویژه تلاش های بازاریابی شما، به دنبال خواهد داشت. خواستۀ شما این است که محتوای تولیدی شما به مصرف همان شخص مورد نظر برسد، همین شخص بخصوص روی تبلیغاتتان کلیک کند و در لیست دریافت ایمیل های تبلیغاتی شما ثبت نام کند و غیره.

بنابراین نتیجه میگیریم که تشخیص مخاطب ایده آل برای کسب و کارتان، به طور قطع تمامیت استراتژیهای به کار گرفته در برندسازی شما را تقویت خواهد کرد. قطعا این یک گام ابتدایی مهم است.

۲. ایجاد بیانیۀ ماموریت برند

هیچ به مأموریت برند خود فکر کرده اید؟ اساسا شما باید بتوانید آنچه را که شرکت شما با شور فراوان در پی دستیابی به آن است به بیانی واضح عنوان کنید.
این همان “چرا” ی اصلی شماست، همان هدفی که هر روز برای دستیابی به آن بیدار میشوید و به سر کار میروید.
قبل از اینکه بتوانید برندی بسازید که مورد اعتماد مخاطبان مورد نظر شما قرار بگیرد، باید از ارزشی که کسب و کارتان عرضه میکند آگاه باشید.
بیانیه ماموریت در اصل، هدف شما را از “بودن” تعریف میکند و به تمام جوانب استراتژی های برندسازی شما ماهیت میبخشد.
همه چیز از لوگو گرفته تا تگ لاین برند، صدای برند، پیام و شخصیت برند شما باید منعکس کنندۀ همین ماموریت باشد.
وقتی مردم از شما میپرسند کار شما چیست؟ پاسخی که میدهید همان بیانیۀ ماموریت برند شماست.

نمونه های برندسازی: نایک

همه ما با تگ لاین نایک آشنا هستیم: Just Do It. اما آیا بیانیۀ مأموریتشان را هم می دانید؟
بیانۀ ماموریت نایک این است: “به ارمغان آوردن الهام و نوآوری برای هر ورزشکار در جهان”.
شما می توانید این ماموریت نایک را در همه جا ببینید. تمرکز آنها بر این است تا همۀ قشر ورزشکار با استفاده از محصولات نایک به نهایت پتاسیل فردی خود قائل شود.
جالب اینجاست که نایک با اضافه کردن یک پاورقی به این عبارت، حتی از حیطۀ بیانیۀ ماموریت خود هم فراتر رفته است: “اگر بدن دارید، پس شما یک ورزشکار هستید”. میتوانید تصور کنید که چنین ادعایی دامنۀ مخاطبان مورد نظر آنها را چه اندازه وسعت خواهد بخشید؟
این شرکت چنان آوازه و پیروانی برای خود دست و پا کرده است که اینک میتواند حیطۀ مخاطب خاص خود را به گونه ای بسط دهد که هر کسی به معنای واقعی کلمه در آن میگنجد.
اگر فکر برندینگ کسب و کارتان را در سر دارید، در ابتدای امر باید در ابعاد کوچک اقدام کنید و فراموش نکنید که تمرکز شما باید تنها متوجه مخاطبان موقعیتی مورد نظرتان باشد.
با گذشت زمان، ممکن است وفاداری مشتری به برند شما به اندازه ای رشد کند که بتوانید امکان دسترسی به گسترۀ وسیعتری از مخاطبان را پیدا کنید.
حالا بیایید کمی به عقب برگردیم. قبل از ایجاد یک بیانیۀ ماموریت برای برند، زمانی را برای بررسی تعهد خود به مرحله 1، یعنی تعیین مصرف کنندۀ خاص، اختصاص دهید. چرا که این مرحله یکی از مهمترین گام های فرآیند برندسازی محسوب میشود.

۳. تحقیق در خصوص برندهای رقیب

شما هرگز نباید دقیقا همان چیزی را که برندهای بزرگ در حوزۀ کاری شما انجام می دهند، تقلید کنید.
با این وجود، باید از مواردی که این برندها در انجامشان عملکرد خوبی دارند و همینطور مواردی که عملکردشان به شکست منجر شده است، آگاه باشید.
هدف نهایی شما این است که خود را از رقبای موجود در بازار به گونه ای متمایز کنید که مشتری ترغیب شود تا به جای آنها، از شما خرید کند.
ایجاد وجه تمایز و به چشم آمدن برند، چیزی است که همواره باید مد نظر داشت و امکان چشم پوشی از این مرحله در فرایند برندسازی به هیچ وجه میسر نیست.
وظیفۀ شما این است که در مورد رقبای اصلی و یا مارک های معیار و استاندارد شده تحقیق کنید. به عنوان مثال، ببینید که چگونه توانسته اند به خوبی از پس یک برندسازی موفق برایند.
تاثیرگذاری یک برند مستلزم آن است که تشخیص و به یاد آوردن آن برای مصرف کننده آسان باشند.

ایجاد یک برنامه منظم به منظور تحقیق رقابتی
تحقیقات رقابتی یک عنصر کلیدی در توسعۀ برند شماست. شما میتوانید این کار را با ایجاد یک برگه برای مقایسۀ رقیب شروع کنید و به دلخواه خود از Google sheets، Excel یا حتی یک دفترچۀ یادداشت استفاده کنید.
در گام بعدی به این سوالات اساسی پاسخ دهید:
• آیا برند رقیب با پیام ها و هویت بصری موجود در سطح کانال های ارتباطی سازگار است؟
• کیفیت محصولات و خدمات برند رقیب چگونه است؟
• آیا امکان دسترسی به نظرات مشتریان یا منشن ها در شبکه های اجتماعی برای خواندن شما وجود دارد؟
• برند رقیب از چه روش های آنلاین و آف لاینی برای بازاریابی کسب و کار خود استفاده میکند؟
شماری از این رقبا را انتخاب کنید، دو تا چهار عدد برای جدول مقایسۀ شما کافی است. ممکن است بخواهید به دیگر کسب و کارهای محلی هم نگاهی بیاندازید و یا حتی قصد داشته باشید که مقایسۀ کیفی را در قیاس با برندهای مشهور انجام دهید.

۴. ایجاد لوگو و تگ لاین برای برند

وقتی در مورد برندسازی فکر می کنید، به احتمال زیاد اولین چیزی که در ذهن تداعی میشود ویژگی های بصری هستند. این همان مرحله ایست که برای به اجرا درآوردنش به کمک نیاز پیدا خواهید کرد.
هیجان انگیز ترین و مهم ترین بخش در فرآیند برندسازی، ایجاد یک لوگو و تگ لاین برای شرکتتان است.
این لوگو قرار است روی هر چیزی که مربوط به کسب و کار شماست ظاهر شود. بنابراین، لوگو به هویت شما، کارت ویزیت شرکت و تشخیص بصری کسب و کار شما تبدیل خواهد شد.
به همین دلیل از سرمایه گذاری زمان و پول خود به منظور ایجاد چیزی استثنایی که بتواند هویت بصری کسب و کار شما را ارتقا ببخشید، کوتاهی نکنید.
اگر در اجرای این امر به کمک نیاز دارید، میتوانید یک طراح حرفه ای یا یک آژانس تبلیغاتی متخصص در زمینۀ برندینگ و مجرب در طراحی لوگو و هویت برند استخدام کنید تا برند خود را برجسته کنید. تخصص آنها ضامن این است که شما یک نشان منحصر به فرد و جاودان برای کسب و کار خود خواهید داشت.
علاوه بر این، طراح می تواند دستورالعمل هایی را برای برند شما تعریف کند. به این ترتیب میتوانید از هماهنگی هر گونه کاربرد لوگو و پالت رنگی یا فونت های مربوطه به برند خود در آینده اطمینان حاصل کنید.

یک راهنمای سبک و دیزاین برند کامل باید موارد زیر را شامل باشد:

• اندازۀ لوگو و قرارگیری آن
• پالت رنگ
• تایپوگرافی و فونته
• عکاسی / سبک تصویر
• عناصر صفحۀ‌ وب