شجاعت در تولید محتوا

آیا شما تولیدکنندهی محتوای شجاعی هستید؟
در فضای بسیار قضاوت کنندهی اجتماعی ایران، تولید محتوا کار آسانی نیست، چراکه صحبت از هر چیزی یا شوخی با هر موضوعی میتواند سرآغاز بحث و درگیریهای بسیاری باشد. وجود چنین فضایی بر تمام محتواهای تولیدشده چه در زمینههای هنری چه در حوزههای مرتبط با سرگرمی و تبلیغات سایه افکنده است. از سریالی که به خاطر شوخی با برخی مشاغل متوقف میشود تا فیلمی که به خاطر استفاده از لهجهی خاصی از نمایش آن جلوگیری به عمل میآید تا تبلیغی که به خاطر اشارهی کوچی به یک تابو پایین کشیده میشود.
شاید تعجب کنید که این شرایط فقط محدود به جغرافیای ما نیست و خالقان محتوا در نقاط مختلف دنیا با درجات متفاوتی این معضلات را تجربه کردهاند. در این مقاله پای صحبت برین کلارک، نمایشنامهنویس و مؤسس سایت کپیبلاگر مینشینیم تا از تجربیات و نظراتش برای ما بگوید:
شجاعت میخواهد تا از افراد اشتباه دور شوید تا بتوانید با افراد درست همکاری کنید. لازم است تا بر سر عقیدهی خود بمانید وقتی کسی به این دلیل که دانش شما با نظرش هماهنگ نیست به شما میگوید کارتان اشتباه است. نوشتن محتوا با اتفاقنظر همه، بهمنزلهی دستورالعملی برای شکست است و موفقیت شما تنها با پیاده کردن دیدگاهتان تأمین میشود. کمی فکر کنید، اگر مخاطب شما بر روی موضوع مسلطتر از شماست چرا باید چیزی که مینویسید را بخواند؟
حرفم را بهاشتباه برداشت نکنید، بازخوردی که از شبکههای اجتماعی، ایمیل یا مقالات انتقادی دریافت میکنید بسیار باارزش است و نمیتوان از آن چشمپوشی کرد، به هر ترتیب این بازخوردها چیزی است که باعث پیشرفت شما میشود و در هر بازخورد درسی وجود دارد؛ اما توجه داشته باشید درسی که در بازخوردها نهفته است ممکن است با چیزی که برای شما نوشتهاند متفاوت باشد.
واقعیت این است که اگر هیچکس از شما بدش نیاید یعنی یک جای کار ایراد دارد. یک زمانی رسانههای بزرگ سعی میکردند همه را راضی نگهدارند اما امروز حتی آنها هم جانبداری میکنند. بهعنوان یک تولیدکنندهی محتوا هرروز شاهد آن هستم که دیگر خالقین محتوا که باهوش و بااستعداد هستند از کامنتهای منفی که در توییتر یا فیسبوک دریافت میکنند دلخور میشوند و از موضع خود عقبنشینی میکنند. چیزی نمیگذرد که بر آتش قلمشان آب میریزند و سعی میکنند محتاطانهتر بنویسند تا کسی ناراحت نشود. متأسفانه بعد از مدتی به متنهای محافظهکارانهای میرسند که خوانندهای ندارد.
بیشتر بخوانید :
شاید بعضی بگویند برای تو که مخاطب زیادی داری گفتن این حرف آسان است که «به کامنتهای منفی توجه نکن»، بله برایم دشوار نیست که این حرف را بزنم چون آن را تجربه کردهام. از همان ابتدا تا همین امروز به من میگفتند و میگویند داری اشتباه میکنی و من توجهی نکردهام. بگذارید نگاهی بیندازم به وقتی که خواستم کپی بلاگر را تأسیس کنم. تگلاین من آن زمان بود «چطور از طریق بلاگ بفروشیم»، همان زمان احتمال میدادم بعضیها از این تگلاین خوششان نیاید و همینطور هم بود. پس هجمهها و حملات بهطور پیام شخصی و عمومی آغاز شد، آن هم توسط بلاگرهای برجستهای که من را نمیفهمیدید و فکر میکردند ماندنی نیستم؛ اما من روی تمام اینها حساب کرده بودم.
اگر جامعه بلاگ نویسی قدیمی مرا با آغوش باز میپذیرفت مطمئن میشدم یک جای کارم غلط است؛ اما همینطور که انتظار داشتم واکنشهای تندی از برخی گروهها دریافت کردم. اینها افرادی بودند که انتظار داشتم به من حمله کنند در عوض واکنش و حمایت کسانی که میخواستم سایت مرا ببینند دلگرمکننده بود. بلاگ نویسی تبلیغاتی رو به رشد بود و مردم به دنبال توصیههای کاربردی بودند پس من این نیاز را به درستی درک کرده بودم.
روی افراد درست تمرکز کنید و بگذارید افراد غلط هرچه میخواهند بگویند. اگر همان افراد غلط از کار شما تعریف کنند بازهم تفاوتی ایجاد نکرده است به این دلیل که تفاوت و ماهیت کار شما را درک نکردهاند. رهبری و توانایی مدیریت ربطی به نابغه بودن ندارد بلکه تمامش شجاعت است.
منبع
بیشتر بخوانید :
کارشناسی ادبیات فارسی و کارشناسی ارشد زبانشناسی ویراستار، مترجم و تولیدکننده ی محتوا؛ برخی از فعالیتها:
– سردبیر اسبق نشریه نگاه تازه
– تدریس آزفا، دانشگاه شهید بهشتی
– ویراستار و مشاور کتاب دایره المعارف بزرگ آواز ایرانی نهفت
ایونت آنلاین معرفی محصولات جدید هوآوی
ایونت آنلاین معرفی محصولات جدید هوآوی مدیریت اجرایی : ترانه بنکدار ایونت منیجر: سجاد سلیمانی اکانت منیجر: مونا قوشچی مدیر فنی: نیکان خبازی عکاس: ناصر سجادی ، سالار مهدوی، یاور...
ایونت سولاته کاله در باملند
ایونت سولاته کاله در باملند مدیریت اجرایی : ترانه بنکدار مدیر ایده پردازی: حمیدرضا کشانی تیم ایده پردازی : امیر عالمی اکانت منیجر : مونا قوشچی ایونت پلنر : سجاد سلیمانی تدوین: نیکان خبازی مدیر پروژه : ابراهیم محمدی مدیر تیم فیلم برداری : ناصر...
کمپین خدمات غیرحضوری بانک تجارت
بیلبوردهای کمپین محیطی بانک تجارت توسط آژانس کوشا در آستانه نوروز اکران شد. کمپین خدمات غیر حضوری بانک تجارت و اطلاع رسانی اپلیکیشن این بانک در سراسر شهر تهران؛ توسط آژانس تبلیغاتی کوشا اکران شد. بانک تجارت در آستانه سال نو به علت شیوع ویروس کرونا و ضرروت کاهش رفت و...