نقش شبکههای اجتماعی در بازاریابی دیجیتال

همانطور که همهی ما میدانیم نکتهی اساسی دربازاریابی دیجیتال رسیدن به مخاطب هدف با استفاده از کانالهای دیجیتالی و الکترونیکی مختلف است. شبکهی اجتماعی بهسرعت دارد به بخش کلیدی بازاریابی دیجیتال بدل میشود، چراکه به برندها و کمپانیها اجازهی دسترسی به میلیونها مشتری در سراسر جهان را میدهد.
اگر بهعنوان یک برند یا یک کسبوکار نوپا، هنوز زمان و تلاش کافی را روی بازاریابی شبکههای اجتماعی نمیگذارید، باید گفت فرصتهای بازاریابی زیادی را از دست میدهید. فرصتهایی که میتوانند نام برند یا محصول شما را بهطور مؤثر بر سر زبانها بیندازد. بازاریابی شبکههای اجتماعی برای کسبوکار شما بازدیدکنندگان جدید ایجاد میکند. توجه مشتریان را جلب میکند، ضریب تبدیل (conversation rate) را بالا میبرد و از همه مهمتر حس تعلق مشتری را تداوم میبخشد تا مشتریهای موجود تمایل بیشتری به خرید از برند یا کمپانی شما داشته باشند.
این مقاله قصد دارد به شما کمک کند تا دید بهتری نسبت به بازاریابی شبکههای اجتماعی به دست بیاورید و اهمیت بازاریابی شبکههای اجتماعی در فعالیتهای بازاریابی دیجیتال را دریابید تا بر تأثیری که میتواند در رشد کسبوکار شما داشته باشد کاملاً واقف باشید.
توسعهی استراتژیهای بازاریابی
شبکهی اجتماعی به یک چرخدندهی ضروری در موتور بازاریابی دیجیتال بدل شده است، چراکه به مردم اجازه میدهد بیشازپیش و به شکل مؤثرتری باهم ارتباط بگیرند. بازاریابها و برندها میتوانند از شبکههای اجتماعی استفاده کنند تا به زندگی همهی مردم نگاهی بیندازند. این نگاه به سبک زندگی افراد میتواند دادهی بسیار ارزشمندی برای اهداف بازاریابی باشد. این دادهها به کمپانیها و برندها کمک میکند تا برنامهها و استراتژیهای بازاریابی خود را سروسامان بهتری بدهند. مثلاً در بازاریابی ایمیلی دقیقاً بدانند باید چه چیزی را هدف قرار دهند و با تکنیک کارآمدتری وارد عرصه شوند. کسبوکارها میتوانند بهراحتی علایق و تغییر در سلیقهی مردم را دنبال کنند و بر مبنای آن استراتژیهای مقتضی را طرحریزی نمایند.
بیشتر بخوانید :
افزایش فروش
شبکهی اجتماعی یک کانال ارتباطی دوطرفه است که به شما اجازه میدهد با مخاطب هدفتان صحبت کنید و به حرفهایش گوش دهید؛ به این ترتیب بتوانید خدمات بهتری به مشتریان ارائه دهید. در شبکههای اجتماعی میتوانید بهسرعت نسبت به بازخوردهای منفی یا مثبت واکنش نشان دهید یا راهحلی برای مشکلات پیشامده ارائه نمایید که رضایت مشتریان را افزایش میدهد. طبق تحقیقات مشتریان به همکاری و خرید از شرکتهایی که بهسرعت پاسخگوی سؤالات و درخواستهایشان هستند بیشتر تمایل دارند. برای همین نقش شبکههای اجتماعی در بازاریابی دیجیتال را نمیتوان انکار کرد چون امکان پاسخگویی سریع به سؤالات و انتقادات را فراهم میکند.
افزایش برندآگاهی
شبکههای اجتماعی یکی از مهمترین کانالهای بازاریابی دیجیتال برای افزایش دیده شدن و برندآگاهی (brand awareness) است. اکثر خریداران امروزه قبل از اقدام به خرید در شبکههای اجتماعی و فضای وب جستوجو میکنند. حضور پررنگ در شبکههای اجتماعی میتواند موجب جلب اعتماد و وفاداری مشتریان شود. برای این منظور، در پلتفرمهای مختلف شبکههای اجتماعی اکانت بسازید و آن را با اخبار و اطلاعات جالب و آگاهیبخش دربارهی برند و محصولاتتان بهروز نگهدارید تا مطمئن شوید مشتریان احتمالی در بخش فید (feed) با برند شما برخورد خواهند داشت. این رویه بازشناسی برند را تقویت میکند و تجربهی کاربر در شبکههای اجتماعی را بهبود میبخشد. در آخر حضور رسمی و فعال در شبکههای اجتماعی باعث میشود به افراد بیشتری دسترسی پیدا کنید و بتوانید لیدهای بیشتری را به مشتریهای وفادار بدل کنید.
سئوی بهتر
شبکههای اجتماعی یا به عبارتی لینکی که از آن دریافت میکنید یک معیار مستقیم برای رتبهبندی سایت شما نیست اما میتواند به بالا رفتن رنک شما کمک کند. وقتی وبسایت شما سیگنالهای بیشتری از شبکههای اجتماعی دریافت کند، سایت شما ازنظر موثق بودن و داشتن اعتبار بیشتر مطرح میشود و موتورهای جستوجو هم رنک بالاتری به سایت شما میدهند، بهاینترتیب سایت شما در جستوجوها به افراد بیشتری نشان داده میشود. حضور مؤثر شما در شبکههای اجتماعی به حضور مؤثر شما در فضای آنلاین کمک شایانی میکند.
افزایش ترافیک سایت
بالا رفتن ترافیک سایت یک مزیت دیگر بازاریابی شبکههای اجتماعی است که در حوزهی سئوی سایت شما تأثیر مثبت دارد. وقتی در شبکههای اجتماعی مطالبی کاربردی، مشکلگشا و آگاهیبخش قرار دهید به مخاطبان دلیل مضاعفی دادهاید برای اینکه از سایت شما دیدن کنند تا شاید اطلاعات مفید بیشتری در آنجا بیابند یا حتی از شما خرید کنند. هر چه محتوای باکیفیتتری تولید کنید میزان ترافیکی که ممکن است به سمت وبسایت شما سرازیر شود هم بیشتر است و هرچه میزان بازدیدکنندگان بیشتر شود احتمال خرید از برند شما هم افزایش مییابد.
منبع
بیشتر بخوانید :
پنج استراتژی بازاریابی دیجیتال که آگاهی از برند را دگرگون میکند
کارشناسی ادبیات فارسی و کارشناسی ارشد زبانشناسی ویراستار، مترجم و تولیدکننده ی محتوا؛ برخی از فعالیتها:
– سردبیر اسبق نشریه نگاه تازه
– تدریس آزفا، دانشگاه شهید بهشتی
– ویراستار و مشاور کتاب دایره المعارف بزرگ آواز ایرانی نهفت
ایونت آنلاین معرفی محصولات جدید هوآوی
ایونت آنلاین معرفی محصولات جدید هوآوی مدیریت اجرایی : ترانه بنکدار ایونت منیجر: سجاد سلیمانی اکانت منیجر: مونا قوشچی مدیر فنی: نیکان خبازی عکاس: ناصر سجادی ، سالار مهدوی، یاور...
ایونت سولاته کاله در باملند
ایونت سولاته کاله در باملند مدیریت اجرایی : ترانه بنکدار مدیر ایده پردازی: حمیدرضا کشانی تیم ایده پردازی : امیر عالمی اکانت منیجر : مونا قوشچی ایونت پلنر : سجاد سلیمانی تدوین: نیکان خبازی مدیر پروژه : ابراهیم محمدی مدیر تیم فیلم برداری : ناصر...
کمپین خدمات غیرحضوری بانک تجارت
بیلبوردهای کمپین محیطی بانک تجارت توسط آژانس کوشا در آستانه نوروز اکران شد. کمپین خدمات غیر حضوری بانک تجارت و اطلاع رسانی اپلیکیشن این بانک در سراسر شهر تهران؛ توسط آژانس تبلیغاتی کوشا اکران شد. بانک تجارت در آستانه سال نو به علت شیوع ویروس کرونا و ضرروت کاهش رفت و...