88208591

پنجاه بیلبورد خلاقانه از نابغه‌های دیوانه (بخش اول)

بیلبورد خلاقانه

 

طراحی و ایده پردازی برای اجرای بیلبورد خلاقانه و دیگر انواع تبلیغات خلاق و نوآورانه یکی از بخش‌های جذاب و به شخصه مورد علاقه‌ی من در بازاریابی و تبلیغات است. دیدن این دسته از تبلیغات علاوه بر الهام بخش بودن احساس نگاه کردن به یک اثر هنری را به من منتقل می‌کند؛ حسی متفاوت از  یک بنر که صرفاً برای پروموت و تبلیغ یک کالا جایی نصب شده است. عنوان نابغه‌های دیوانه را برای این انتخاب کردم – یا بهتر بگویم نگهداشته‌ام- که پیاده کردن و حتی پیشنهاد دادن این دست ایده‌های نامعمول علاوه بر نبوغ و خلاقیت مراتب بالایی از شجاعت را می‌طلبد. پس ستایش دیگر من به خاطر این است که این افراد به جای پیش‌رفتن در مسیر هموار و کم خطر معمول ترجیح دادند ریسک بیشتری کنند و در مسیر زیباتر و اما پر خطرتر قدم بردارند چراکه ریسک شکست ایده‌های معمولی بسیار پایین تر از ایده‌های نامتعارف است.

 

1.بلیبورد خلاقانه مکدونالد «سمت راست»

 

billboard ads

 

این تبلیغ مینیمالیستی ترین شکل ممکن موثر عمل می‌کند در این بیلبورد دو قوس طلایی به عنوان نماد مک دونالد (M) به شکل کامل نمایش داده نشده اما تصویر آنقدر برای مخاطب آشناست که می‌فهد منظور از برش لوگو به صورت یک قوس زرد رنگ چیست، ضمن اینکه این قوس مسیر خروجی یا فرعی را هم نشان می‌دهد و می‌گوید در سمت راست شما یک رستوران مک دونالد وجود دارد.

 

2.بیلبورد بزرگ شرکت لبنیات اناندو

 

billboard ad

 

اگر بخواهید من باور کنم که خوردن شیر باعث می‌شود کودک، بسیار قوی شود، با دیدن بیلبورد بالا حتماً حرف شما را خواهم پذیرفت. بیلبورد بالا (البته در این تبلیغ از دو بیلورد استفاده شده) از فاصله بسیار دور مشخص است و توجه مخاطب را به خود می‌خواند، پیام هم از این واضح‌تر نمی‌توانست باشد.

 

3.تبلیغ خلاقانه بستن کمربند

 

billboard ad

 

تبلور طراحی هوشمندانه‌ی تبلیغ را می‌توانید در این بیلبورد مشاهده کنید. استفاده از اشیائی که برایمان آشناست، برای رساندن پیام متفاوت. در این تبلیغ استفاده از کمان دستی، خطر نبستن کمربند ایمنی را به ما گوشزد می‌کند؛ این تگ لاین تبلیغاتی را بدون حضور کمان دستی تصور کنید.

 

4.بیلبورد جالب اسپاتیفای

 

 

 در این بیلبورد که سال 2016 اکران شد، از اطلاعات تعجب برانگیز کاربران برای طراحی تبلیغات استفاده شده است، سوال آخری که در پایین بیلبورد آمده است کنجکاوی هر مخاطبی را به خودش جلب می‌کند. «کسی که روز ولنتاین 42 بار آهنگ متاسفم رو پخش کردی، چی کار کرده بودی مگه؟»

 

5. بیلبورد هوشمندانه برند لگو

 

billboard ad

 

تقریباً از دهه‌ی شصت به این طرف اکثر ما با لگو یا دیگر اقسام آجر اسباب‌بازی خاطره داریم، که باعث تاثیر نوستالژیک این تبلیغ می‌شود. یادآور زمانی  که سعی می‌کردیم هرچیزی را با لگو بسازیم (اگرچه برای من تجربه موفقیت آمیزی نبود). بازسازی منظره‌ی پشت بیلبورد با لگو و افزودن تخیل کودکانه به آن هر ذهن کنجکاوی را به خود جلب می‌کند، ضمن اینکه نشان می‌دهد با لگو هر چیزی می‌توان ساخت (بر خلاف تجربه‌ی من).

 

6. تبلیغ خلاقانه‌ی شرکت برگر (berger)

billboard ad

 

تصور کنید خالق تبلیغ یک شرکت رنگ‌سازی هستید و می‌خواهید به مخاطب القا کنید که واقعی ترین و بی‌نقص ترین رنگ‌ها را تولید می‌کنید. شرکت برگر، رنگی با نام آبی آسمانی دارد، چه چیزی بهتر از اینکه آبی آسمانی را کنار آبی آسمان بگذاریم. تنها انتقادی که می‌توان به آن داشت برای وقتی است که هوا تاریک می‌شود.

 

7. تبلیغ جالب سریال نظم و قانون (law and order)

 

billboard ad

 

بارها در تبلیغات محیطی شهری دیدیم که سر یک شامپو از قاب بیلبورد بیرون زده یا دسته مسواک از خط پایین قاب سقوط می‌کند اما هیچ دلالت و معنایی برای انجام چنین کاری به ذهنمان نرسیده جز فرار از معمولی بودن؛ همین هم با تکرار زیاد به روند معمول تبلیغات بیلبوردی بدل شده است و دیگر ارزشی ندارد. در این بیلبورد استفاده از حاشیه بیلبورد و نورپردازی همه در خدمت پرورش ایده است و برای مخاطب فضاسازی می‌کند؛ نگویید که با دیدن این بیلبورد وسوسه نشدید جست و جویی درباره‌ی این سریال انجام دهید.

 

8. بیلبورد روزنامه «دِ اکانومیست» (the economist)

 

billboard

 

 

billboard ad

 

مطمئناً از بیلبودهای تعاملی خیلی کم در ایران مشاهده کردیم، دلایل زیادی هم می‌توان برای این مسئله آورد مثلا کمبود بیلبوردهای نزدیک به مخاطب، یا ساختار شهرهای بزرگمان که به جای خیابان‌های اصلی و پرتردد، با اتوبان‌ها خط‌خطی شده‌اند و مجال قرار دادن چنین بیلبوردهایی در آن‌ها نیست. اما این بیلبورد ساده و هوشمندانه آسانی و جذابیت چنین تبلیغاتی را به ما نشان می‌دهد. پیام نهفته در آن هم که نیاز به توضیح اضافه ندارد، با اکانومیست ایده بگیرید.

 

9. بیلبورد الماس‌نشان science world

 

billboard

 

راه‌های بسیاری است برای اینکه به مخاطب نشان دهید یک بنیاد علمی و آگاه هستید و برای افزایش آگاهی مردم و آینده‌ای بهتر تلاش می‌کنید اما روشی که بنیاد science world انتخاب کرده برملا کردن یک باور عمومی غلط به آشکار‌ترین شکل ممکن است. با اجرای یک بیلبورد الماس‌دوزی شده به مردم می‌گوید که الماس‌ها آنقدر که فکر می‌کنید کمیاب نیستند و تنها وسیله‌ای برای فریب شما به منظور خرید یک محصول هستند.

 

10. بیلبورد تعامل با محیط بیک

billboard ad

 

تا حال به ذهنتان خطور کرده بود از زمین می‌توان برای تبلیغ ریش اصلاح استفاده کرد؟ با چنین طراحی ساده‌ای این تبلیغ بیک پیام خودش را به برجسته‌ترین‌ شکل به مخاطب منتقل می‌کند. به انتخاب نوع تیغ هم دقت کنید یکی از ساده ترین‌ مدل‌هاست؛ حالا تصور کنید مدل‌های پیچیده‌تر و برقی با چمن چه خواهند کرد.

 

 

ادامه در بخش دوم

 

 

ایونت آنلاین معرفی محصولات جدید هوآوی

ایونت آنلاین معرفی محصولات جدید هوآوی مدیریت اجرایی : ترانه بنکدار ایونت منیجر: سجاد سلیمانی اکانت منیجر: مونا قوشچی مدیر فنی: نیکان خبازی عکاس: ناصر سجادی ، سالار مهدوی، یاور...

ایونت سولاته کاله در باملند

ایونت سولاته کاله در باملند مدیریت اجرایی : ترانه بنکدار مدیر ایده پردازی: حمیدرضا کشانی تیم ایده پردازی : امیر عالمی اکانت منیجر : مونا قوشچی ایونت پلنر : سجاد سلیمانی تدوین: نیکان خبازی مدیر پروژه : ابراهیم محمدی مدیر تیم فیلم برداری : ناصر...

کمپین خدمات غیرحضوری بانک تجارت

بیلبوردهای کمپین محیطی بانک تجارت توسط آژانس کوشا در آستانه نوروز اکران شد. کمپین خدمات غیر حضوری بانک تجارت و اطلاع رسانی اپلیکیشن این بانک در سراسر شهر تهران؛ توسط آژانس تبلیغاتی کوشا اکران شد. بانک تجارت در آستانه سال نو به علت شیوع ویروس کرونا و ضرروت کاهش رفت و...