22055390

Doritos… کمپین تبلیغاتی با لباس ضد تبلیغ

 

Doritos، برای بدست آوردن توجه نسل  جدید (Gen Z)، در حال طراحی مجدد هویت بصری خود است و از این فرصت استفاده می‌کند تا یک کمپین تبلیغاتی متفاوت بدون لوگو را در سراسر جهان آغاز کند. هرجا و همه‌جا!

هیچ لوگویی در اینستاگرام، کانال یوتیوب، و حتی نام طعم  روی بسته بندی درج نشده است؛ زیرا این موضوع از قبل مشخص است که چیپس رَنْچ در بسته بندی آبی قرار دارد. هیچ نام و لوگویی روی بسته بندی چیپس وجود ندارد، فقط یک مثلث که یادآور طعم‌های خنک، پنیری، تند و سس رنچ است.

چرا این روش‌ ضد تبلیغاتی؟ کافیست به گذشته نگاهی بیندازیم، وقتی به عقب برگردیم، به یاد آگهی‌های تبلیغاتی مرد مو نقره‌ای می‌افتیم که با زیبا و کاربردی نشان دادن محصولات آن‌ها را تبلیغ می‌کرد، در آن زمان ما افراد کم سن و سالی بودیم که از تبلیغات تنفر داشتیم. در آن دوره، کانون‌های تبلیغات مردم را برای جا انداختن مفهوم مصرف گرایی مخاطب قرار میدادند. بیل هیکس در یکی از استند‌آپ کمدی‌هایش که به تبلیغات می‌پردازد، به طعنه به فعالان این صنعت می‌گوید که به جای ترویج مصرف‌گرایی از ضد تبلیغ استفاده کنید.

دوریتوس گویا به کنایه هیکس عمل کرده و گویی می‌گوید: این حجم نفرت از تبلیغات در این نسل، ما را بر آن داشت تا محصولات خود را “بدون لوگو”، “adbusters” و شعارِ “امروز هیچ چیزی نخرید” (روز 28 نوامبر در اعتراض به مفهوم مصرف گرایی) و در واقع بدون تبلیغات روانه‌ی بازار جدید کنیم تا یک نوآوری برای پیوستن به صنعت تبلیغ نیز باشد.

هرچند به نظر این سبک از تبلیغ، یک ضد تبلیغ به نظر می‌رسد اما در اصل این یک کلک جالب برای جلب توجه نسل جدیدی است که از تبلیغات معمول خسته شده است می‌توان گفت دوریتوس در این امر موفق بوده  و در عین حال همینطور زمان لازم برای بازسازی چهره برند خود را فراهم نموده است.