22055390

داستان وایرال شدن فیلم جوکر

 قبل از صحبت در مورد استراتژی تبلیغات و بازاریابی فیلم جوکر به مقدمه‌ای از استراتژي تبلیغاتی موثر و موفق فیلم بتمن شوالیه تاریکی می‌پردازیم زیرا شخصیت جوکر بعد از این فیلم دستخوش توجه و نگاهی متفاوت شده است که بسیار در قضاوت در مورد شخصیت جوکر تاثیر داشته است.

“?Why So Serious” جمله‌ای از دیالوگ‌های فیلم بتمن شوالیه شب (‌Batman: Dark Night rises) است که برادران وارنر از آن در کمپین تبلیغاتی‌ای که حدود ۱۵ ماه پیش از نمایش فیلم برگزارشد استفاده کردند، میلیون‌ها نفر از مشتاقان این فیلم در سراسر دنیا در آن شرکت کردند. این کمپین تبلیغاتی در مورد «جوکر» یکی از شخصیت‌های فیلم در شهر خیالی «گاتهام» بود. در سراسر این کمپین تبلیغاتی تم اصلی فیلم یعنی خوب در برابر شر برجسته و مشهود بود.

این کمپین تبلیغاتی با تیزرهایی  پس از کمپینی تبلیغاتی که در آن ویدیوهایی از هاروی دنت (کارکتر دو چهره و دادستان ناحیه‌ای شهر گاتهام در داستان بتمن) در حال مشاجره بود نشر پیدا کرد شروع شد، این کمپین به سرعت دنبال شد و همراهان آن مشغول یک بازی واقعیت جایگزین (alternate reality game) شدند و همچنین هر از گاهی نه تنها هدایای مادی بلکه هدایایی در قالب پوستر، تیزرهای فیلم، یادگاری، شرکت در رویدادهای تبلیغاتی (ایونت‌ها) مربوط به فیلم و در آخر بلیط‌های فیلم به آن‌ها پاداش داده می‌شد.

این فعّالیّت‌ها در جذب مخاطبان را جذب فیلم و بازی واقعیت جایگزنی (ARG) که برای پروموت این فیلم در نظر گرفته شده بود جذب می‌کرد.بازی واقعیت جایگزین(ARG)_نوعی بازی که در آن به داستان از طریق شبکه‌ای از افراد در فضایی حقیقی روایت می‌شود_در ایجاد ارتباط بین فیلم بتمن قبلی، بتمن آغاز می‌کند  (Begins)و شوالیه تاریکی(The Dark Knight) بسیار موفق بوده و کمک کرده است. این کمپین با تمام شدن فیلم خاتمه یافت.

 موفقیت هر ARG از طریق خوشنودی کاربر سنجیده می‌شود و ARG شوالیه شب منجر به هزاران پست وبلاگ، جستجوهای گوگل، وب‌سایت‌ها توسط شرکت‌کنندگان شد.موفقیت ARG به موفقیت این فیلم تبدیل شد و در ادامه به یکی از معدود فیلم‌هایی تبدیل شد که بیش از یک میلیارد دلار از مجموعه درآمدهای گیشه کسب کرده است.

 

استراتژی تبلیغاتی فیلم جوکر

طرح فیلم جوکر

واکین فینیکس Joaquin Phoenix نقش آرتور فلک Arthur Fleck، یک استندآپ کمدین مستعد اما ناکام را در حدود سال 1981 در شهر گاتهام بازی می‌کند. او نمی‌تواند رویاهای خود را تحقق بخشد و ظاهرا توسط جامعه‌ای که از قبول او امتناع ورزیده است، عقب نگه داشته شده است و با ایستادن در پیاده‌رو و پوشیدن لباس دلقک و تبلیغ مشاغل محلی، زندگی فقیرانه‌ای دارد. در نهایت ناعدالتی‌ای که در حق او روا داشته شده باعث تغییر او و تبدیل‌شدنش به جوکر و الهام بخشیدن به دیگران برای ایستادن در مقابل افراد صاحب قدرت در شهر گاتهام می‌شود.

پوسترهای فیلم جوکر

یکی از پوسترهای فیلم، آرتور و جوکر را به عنوان چهره‌های رودروی هم روی یک کارت بازی نشان می‌داد در حالی که در پوستر دیگری چهره آرتور شبیه یک دلقک نقاشی شده و رنگ تمام صورت او را پوشانده است.


تریلر رسمی ‌در ماه آگوست زمانی که فیلم در فستیوال فیلم ونیز در حال اولین نمایش بود منتشر شده است. در تریلر، آرتور به شکل یک مردِ به شدت ناراحت نشان داده شده بود که او به عنوان فردی نشان داده شده بود که به سادگی، فهمیده و درک نشده در این تریلر او به درمانگر خود می‌گوید: “تمام چیزی که من نیاز دارم، افکار منفی است”.

به عنوان یک استندآپ کمدین، او توسط یک میزبان برنامه گفتگو مسخره می‌شود، چیزی که باعث می‌شود او در مسیری قرار گیرد تا زندگی‌اش را تغییر دهد. او برای همیشه به استفاده از ماسک‌های دلقکی روی می‌آورد و صورت خود را نقاشی می‌کند تا زمانی که در همان برنامه گفتگو دوباره حاضر می‌شود و اصرار می‌کند تا “جوکر” خطاب شود.

“جوکر” که به خاطر خشونت بیش از حد معروف شده است، به فیلم ابرقهرمانی با بیشترین نامزدی جوایز در تاریخ اسکار تبدیل می‌شود، هشت نامزدی فیلم “شوالیه شب” را در سال 2008 که همچنین شخصیت جوکر را ترسیم می‌کرد، شکست می‌دهد. سال قبل، “پلنگ سیاه” برنده سه اسکار شده و برای هفت اسکار از جمله جایزه بهترین فیلم (best picture) نامزده شده بود.

در حالی‌که آخرین فیلم کمیک DC، پیش از انتشار نسخه 4 اکتبر 2019، توسط تعداد زیادی نظر جنجالی مورد نقد و بررسی قرار گرفت، طرح آن – یک کمدین مشکل‌دار به یک شرور جانی تبدیل شده و باعث قیامی ‌در میان توده‌های فقیر شهر گاتهام می‌شود – همچنین باعث ایجاد ترس از خشونت در فیلم سینمایی نیز شد. تعقیب‌کنندگان و منتقدان صنعت سینما مطمئن نبودند که چگونه موضوعات آشکار سیاسی (علی‌رغم ادعای کارگردان که ‌این فیلم یک فیلم سیاسی نیست) به ویژه در خارج از کشورِ آمریکا می‌تواند جریان یابد.

در پایان  آنچه قابل توجه به نظر می‌رسد، تاثیر پیش‌انگاره‌ها (اطلاعات قبلی علاقه‌مندان) و برجسته‌سازی کارکتر اصلی در پیش‌نمایش‌ها و پوسترهای این فیلم در قیاس با تبلیغات فیلم شوالیه تاریکی است، فیلم جوکر در تبلیغات از سویی بر دوش کارکتر جهانی که از جوکر در فیلم شوالیه شب در ذهن مخاطب عمق گرفته سوار است و از سویی دیگر روی اعتماد عمیق بر بازیگر نقش اصلی این فیلم که در پوستر‌ها، بیلبوردها و تمام فعالیت‌های تبلیغاتی این فیلم به چشم می‌خورد.

نکته دیگری که در همه‌گیر شدن تب دیدن این فیلم موثر بود، نقش منتقیدین است که بعد از جشنواره ونیز نقد‌های به شدت مثبتی از آن منتشر ساختند که منتظران آن را بی‌تاب تر و مشتاق‌تر ساخت.

نتیجه اینکه شاید برجسته‌ترین نکته در موفقیت تبلیغاتی این فیلم تبلیغ نکردن است و استفاده از پیش‌انگاره‌های ذهنی مخاطبان به علاوه نمایش هنر بازیگری بازیگر نقش اصلی که ارزان ترین و موفق‌ترین روش استفاده از روش‌ها تصویری استاتیک مانند پوستر و بیلبورد و همینطور تیزر‌ها و تریلرهای شخصیت محور است.

منبع:marketingmind